Ukázky filmových materiálů

Ukázky filmových materiálů, které byly scanovány pro „Archiv soukromé filmové historie“ a pocházejí z rodinných sbírek.

 

Drahoslav H., 1968, 8mm, Foma.

Osvícení amatérští filmaři byli schopni zachytit i události mimo okruh své rodiny. Blízký pohled do tváří nepřátelských vojaků je ojedinělým počinem.

Jana B., 1923, 35mm.

Krátký šot natočený na zakázku. Tuto službu poskytovalo za první republiky několik malých firem. Film měl délku jen několika minut a většinou zachytil slavnostní společenské, či rodinné události.

Mark P., 1950, 8mm Kodak.

Ukázka kvality standartního zahraničního materiálu. Českoslovenští krajani v Torontu natočili své sokolské slavnosti. Masaryktown byl místem, které zakoupili z mezi sebou vybraných peněz, které si sami zvelebili a pravidelně se tu setkávali. Funguje dodnes.

Eva D., 1960, 16mm, Foma.

Po mnoho let natáčený rodinný film, který zachytil i řadu scén z profesního života autora. Poloprofesionální 16mm filmový formát nebyl rozhodně levnou záležitostí a pro amatérské natáčení byl spíš výjimkou.

Jan N., 1946, 16mm, Agfa.

Kvalitní kamera, materiál a celoživotní amatérská zkušenost s natáčením.

Jaroslav N., 1980, S8mm Kodak.

Západní filmové materiály výrazně převyšovaly kvalitou východní produkci. Super 8mm formát oproti Standart 8mm zmenšil perforační otvory a zvětšil plochu filmového políčka téměř o 45%. Poskok v kvalitě obrazu byl zřetelný.

Vladimír V., 1958, 35mm.

Produkce kroužku zapálených filmových amatérů ze severních Čech, která dosahovala profesionálních parametrů. Filmovým materiálem, technikou i natáčenými tématy. Ve znárodněné československé kinematografii neobvyklý úkaz.

Svatava J., 30.léta, 8mm, Agfa.

Autor byl šéfkonstruktérem firmy Jawa, který natáčel řadu scén spojených se svojí profesí. Tentokrát spanilou jízdou Jawa klubu na Slovensko.

Svatava J., 1945, 8mm, Agfa.

Další počin nadaného filmového amatéra, který se dokázal dívat kolem sebe a projevil neobvyklý cit pro filmovou řeč.

Helena D., 1941, 8mm Agfa.

Rodinný film natáčený na německý filmový materiál, který byl před a ještě na počátku války tím nejkvalitnějším na trhu. Ne zcela dokonalá ostrost byla v tomto případě způsobena použitou kamerou, resp. objektivem.

Jan Š., 1945, 35mm, Agfa.

13 minutový profesionální dokument, režie Otakar Vávra. První český barevný dokumentární film. Cestu Beneše až na Pražský hrad 16.5.1945 zachytilo 12 kameramanů. Materiál je záběr od záběru barevně značně rozkolísaný.
Dokument obsahuje řadu zajímavých detailů v druhém plánu. Například velký počet různých sovětských uniforem chránících prezidenta. Nespustili ho z dohledu od prvního okamžiku…